Mc i Polen
Mr. Gruviz
2004-06-18 17:35:26 UTC
Har funderingar på att köra ner till Krakow via Finland, Estland, Lettland
och Litauen. Var man än läser om touring i Polen så nämns det att vägarna är
värdelösa, och att trafiken är livsfarlig för en hojåkare. Det verkar vara
värst runt storstäderna.

Ett citat från Allt om mc nr. 4/2004: "Oddsen att överleva resan till Krakow
är fifty-fifty. Åtminstone känns det så när vi kryssar fram på väg nummer 1
söderut."

Är det någon som erfarenhet av att köra hoj i Polen? Vilka överlevnadstips
har ni? Många rekommenderar att man ska köra efter det mindre vägarna och
(secondery roads) för att slippa den tunga trafiken.

Mr. Gruviz
Jorn
2004-06-18 20:48:00 UTC
Post by Mr. Gruviz
[...]
Jepp, olyckor är vanliga. Folk chansar 'friskt' och rattfylleri är vanligt.
Jag har åkt (bil) en del där, och det är inte ovanligt att passera färska
olycksplatser. I regn är det såphalt på vissa ställen pga dieselbeläggning
på vägarna. Sedan -92 har vägstandarden försämrats eftersom vägunderhåll
inte intresserar någon.

På plussidan fär hojåkare är att rånrisken är lägre med hoj än med bil
eftersom bilar är intressantare byte.
Post by Mr. Gruviz
Är det någon som erfarenhet av att köra hoj i Polen? Vilka överlevnadstips
har ni? Många rekommenderar att man ska köra efter det mindre vägarna och
(secondery roads) för att slippa den tunga trafiken.
Efter att ha åkt huvudvägarna mellan Warszawa-Krakow och Warszawa-Frankfurt
an der Oder, kan jag garantera att de mindre vägarna inte rimligen kan vara
sämre.

Allmänt överlevnadstips i öst är att hålla stort avstånd till folk klädda i
kombinationen läderjacka/träningsbrallor/gympadojor. Det är himla praktiskt
att många östgangsters klär sig så att man känner igen dem på långt håll.

Använd bara bankomater inne på bankkontor eller i hotellobbys.

Parkera bara på bevakade p-platser eller i bevakade hotellgarage.

En extra plånbok med *lite* kontanter och utgångna kredit- och körkort kan
vara användbart, dels för det uppenbara ändamålet men även vid
poliskontroller. Om du blir stoppad i en radarkontroll (det kryllar av dem)
och visar att du inte har så mycket pengar på dig, så nöjer sig polisen med
vad de kan få eftersom alltför utdragna prisförhandlingar leder till att
potentiella inkomstkällor hinner köra förbi under tiden.
--
För övrigt anser jag att Vägverket bör förstöras
/Jörn
GuW
2004-06-19 15:46:23 UTC
Är man riktigt självmordsbenägen åker man hoj ner till OS i Aten...
En kompis till mig föreslog det, men jag avböjde tacksamt ;-)
Trafiken i Aten är hopplös i vanliga fall, och jag garanterar att det inte
behövs en enda bil eller motorcykel till i den stan.
Jag har tillbringat en del tid där nere, och man tar tacksamt emot
erbjudanden om att få skjuts istället för att ta hyrbil/mc från Aten.

Polen däremot har jag inte varit i, men en kompis till mig är där nere och
jobbar nu, och enligt honom är det inte sååå farligt, (förutom att varenda
snut försöker tjäna pengar på dig, oavsett om du har gjort något fel eller
inte) lokalbefolkningen lär vara minst 20% icke gangsters.
Mr. Gruviz
2004-06-19 18:08:23 UTC
Post by Mr. Gruviz
Post by Mr. Gruviz
Har funderingar på att köra ner till Krakow via Finland, Estland, Lettland
och Litauen. Var man än läser om touring i Polen så nämns det att
vägarna
Post by Mr. Gruviz
är
Post by Mr. Gruviz
1
Post by Mr. Gruviz
[...]
Har inte anpassningen till EU och det färska medlemskapet gjort polisen
mindre korrupt?

Jag råkar faktiskt ha ett utgånget kreditkort så jag får väl ta med det. Får
införskaffa en extra plånbok med några zlottysar, blir man stoppad så får
jag se mina "böter" som fördelningspolitik inom EU, ta från de rika och ge
åt de fattiga ...

Mr. Gruviz
Jorn
2004-06-21 12:53:54 UTC
Post by Mr. Gruviz
Post by Mr. Gruviz
Post by Mr. Gruviz
och Litauen. Var man än läser om touring i Polen så nämns det att
vägarna
Post by Mr. Gruviz
är
Post by Mr. Gruviz
1
Post by Mr. Gruviz
[...]
Två namn: "Bryssel", "Jan O Karlsson". De kan anpassa sig ganska mycket utan
att behöva dra ner på korruptionen...

Om så ändå skulle ske, kommer det att synas tydligt. Då skulle nämligen
radarkontrollerna minska kraftigt eftersom många av dessa är en rent privat
verksamhet utanför ordinarie arbetstid. Det var dock länge sedan jag hörde
talas om någon som stoppades för uppdiktade förseelser, så det verkar som om
antalet verkliga fortkörningar räcker för att uppfylla deras lönsamhetsmål.

Öst är inte homogent. Fortsätter du ner till Tjeckien råder en helt annan
situation med 'normal' polis, låg rånrisk och dessutom betydligt lägre
priser och högre levnadsstandard än i Polen.
Regional vägavgift, kanske?
--
cul8r
/Jörn